środa, 11 grudnia 2013

Rozwój dziecka między 4 a 6 miesiącem życia

Między czwartym a szóstym miesiącem życia nasze dziecko jest coraz bardziej aktywne, zaczepne i ciekawe świata. Już zauważa ciebie i cieszy się na twój widok, a dziwi się na widok na przykład swojej rączki, która przypadkiem mignęła przed jego oczami. To jest piękny i twórczy etap życia dziecka, a dla nas- rodziców wielka duma i podziw, że dziecko z tygodnia na tydzień poznaje i trenuje jakąś aktywność czy umiejętność.


Czwarty miesiąc życia niemowlęcia jest okresem dynamicznego rozwoju umiejętności dziecka. W leżeniu na brzuchu podpiera się wysoko na przedramionach i wysoko podnosi głowę i odrywa klatkę piersiową od podłoża. Dzidzia często łączy rączki i bawi się nimi, bacznie obserwując paluszki, łatwiej jest jej wziąć zabawkę do ręki i przekładać ją do drugiej rączki i wkłada do buzi. Podciągane za rączki sztywno trzyma głowę i podciąga nóżki do brzuszka.

5-cio miesięczne niemowlę lubi leżeć na brzuchu. Opiera się już na dłoniach, wysoko unosząc głowę, kopiąc nogami nad podłożem, czasem uda mu się oderwać i przednią część tułowia i nóżki, szeroko rozkładając rączki. To tak zwane „pływanie”. Pod koniec miesiąca dziecko zacznie obracać się w tej pozycji wokół własnej osi, kręcąc się w kółko. W leżeniu na plecach dzidziuś wysoko podnosi nogi, chwytając je czasem za kolanka, a czasem za stópki- jakie one są smaczne Ale nie martwcie się jeśli wasze dziecko w tym wieku jeszcze tego nie robi, zacznie robić za miesiąc może dwa- i to będzie normalne, naturalne. Coraz więcej głuży i gaworzy, niemal buzia mu się nie zamyka.

Przypadkiem przewraca się z pleców na brzuch. Lubi wyższe pozycje, taką jak siedzenie, ale jeśli wasza pociecha garbi się posadzona albo nie kwapi się do tej pozycji, wtedy nie sadzajcie jej, najwidoczniej nie jest jeszcze gotowa.

W 6-tym miesiącu życia dzidzia domaga się już sadzanie i sama podtrzymuje się na przykład za boki w wanience czy w wózku. Potrafi przewracać z pleców na brzuch i z brzucha na plecy. Turlanie to jedna z pierwszych form przemieszczania się. W leżeniu na brzuchu niemowlę zaczyna podejmować próby pełzania. W leżeniu na pleckach najlepszą zabawką i gryzakiem są własne nóżki. Potrzebuje dużo uwagi, wciąż będzie cię zaczepiał, gadał babababa, mamamama, tatatatata, kojkojkoj, itp.

W jaki sposób można stymulować rozwój dziecka między 4 a 6 miesiącem życia.

To jest wiek tak zwany „podłogowy”, to znaczy, że w tym okresie można, a wręcz powinno się kłaść dziecko na podłodze aby miało możliwość kształtowania swoich umiejętności i nabywania nowych. Na podłodze należy rozłożyć coś antypoślizgowego, najlepiej matę albo puzzle antypoślizgowe (można kupić je w sklepach z artykułami dla dzieci i niemowląt), albo na dywanie rozłożyć koc. Z podłogi dziecko nie spadnie i ma dużą przestrzeń do użytku.

Jeżeli twoje dziecko nie jest gotowe na to żeby siedzieć samodzielnie nie zostawiaj go w tej pozycji z obłożonymi poduchami- to nie przyspieszy nabycie przez niego tej umiejętności, a wręcz przeciwnie. Możesz je w ten sposób rozleniwić, bo z każdej strony ma oparcie, więc po co ma się męczyć żeby samemu utrzymać równowagę. Poza tym jeśli nie kwapi się samo do siedzenia jest to powód do przypuszczenia, ze jego mięśnie kręgosłupa nie są jeszcze na tyle silne, aby podtrzymywały kręgosłup w pozycji siedzącej. Pomożesz dziecku wzmocnić te mięśnie zachęcając je do leżenia na brzuchu.

Każde dziecko ma swój indywidualny zegar biologiczny i jeżeli nie wykonuje w tym wieku jakieś wymienionej przeze mnie umiejętności nie zawsze jest to powód do zmartwienia. Jednak przy najbliższej nadarzającej się okazji powiedz o tym lekarzowi, albo odwiedź fizjoterapeutę zajmującego się rehabilitacją dzieci- lepiej dmuchać na zimne.

Baw się w „a kuku”- zakryj sobie twarz rękami, a odsłaniając ją uśmiechnij się i powiedz „a kuku”. Potem zakryj twarz dziecka jego rączkami. Albo schowaj się za fotelem, za drzwiami. Dzieci bardzo lubią tą zabawę, tak samo jak podobną zabawę w chowanie się „nie ma, nie ma, jest”. Nakryj dziecko pieluszką i powiedz „nie ma, nie ma”, odsłoń go i powiedz „jeeest”. To samo zrób na sobie, albo przykryj zabawkę. Dziecko z radością będzie ściągać pieluszkę i znajdować schowany przedmiot, albo osobę.

Połóż dziecko na kolana, jego nogi oprzyj o swój tułów, baw się jego stópkami, klaszcz nimi, dotykaj stópkami policzków dzidzi, wkładaj do buzi. Połącz prawą rączkę z lewą stópką, na przemian lewą rączkę z prawą stópką, a potem prawa do prawej, lewa do lewej. Zakrywając się nóżkami malucha możesz robić „ a kuku”.



Katarzyna Bruska- Bartoszek

1 komentarz: