Zmysł dotyku rozwija się najwcześniej i jest największym zmysłem człowieka. Bodźce dotykowe odbiera skóra, w której zawarte są receptory umożliwiające odbiór odczucia ucisku, ciepła, zimna czy bólu. Dzieci, uspokajają się oraz czują się bezpiecznie, gdy są przytulane lub głaskane przez rodziców. Wpływa to na kształtowanie się pozytywnych relacji rodzic- dziecko, zaspokojenia potrzeb emocjonalnych oraz bezpieczeństwa.
Dotyk dostarcza również informacji, dzięki którym prawidłowo kształtują
się u dziecka schemat i świadomość własnego ciała oraz orientacja w przestrzeni,
ma wpływ na koordynację ruchową i wzrokowo- ruchową oraz sprawność manualną. Są
to jedne z podstawowych umiejętności warunkujących prawidłowy rozwój
psychoruchowy.
Nadwrażliwość
dotykowa = nadreaktywność-
to inaczej obronność dotykowa, czyli nadmierna, negatywna i nieadekwatna
reakcja na bodźce dotykowe. Dziecko może zachowywać się jakby nie tolerowało
dotyku, który jest dla niego nieprzyjemny w odczuciu wręcz zagrażający. Może się
ona objawiać w różnych sytuacjach, zależnie od miejsca nadwrażliwości na ciele
oraz stopnia nasilenia, w obrębie ciała np. stóp, dłoni, tułowia, głowy. Dziecko
z nadwrażliwością dotykową często nie toleruje delikatnego, powierzchniowego
dotyku. Natomiast poszukuje mocniejszych wrażeń dotykowych jak ściskanie
przedmiotów czy silne wtulanie się w rodziców. Umożliwia to stymulację czucia
głębokiego oraz stłumienie nadwrażliwości dotyku powierzchniowego.
Podwrażliwość dotykowa= niedowrażliwość to zaburzenia
w rejestracji bodźców sensorycznych, powodujących zbyt niską reakcję do
siły bodźca. Czucie- to zdolność odbierania i rozpoznawania bodźców
dotykowych przez skórę. W tym przypadku docierający bodziec powoduje
nieznaczne podniesienie aktywności układu nerwowego, ale dolna granica
pobudzenia nie jest nigdy przekroczona. Czucie głębokie- proprioceptywne- to dostarczenie
informacji o ruchu- jaki został wykonany i jakie jest położenie naszego
ciała. Proprioreceptory zlokalizowane są w włóknach mięśniowych, stawach,
więzadłach i ścięgnach i odpowiadają za utrzymywanie wyprostnej pozycji
ciała. Do spełniania tej roli potrzebne jest odpowiednie napięcie
mięśniowe- by ciało nie było zwiotczałe, ani zbyt sztywne.
Nadwrażliwość
i niedowrażliwość dotykowa są objawami dysfunkcji w zakresie integracji sensorycznej,
czyli nieprawidłowym przetwarzaniu przez układ nerwowy dziecka informacji które
płyną ze zmysłu dotyku. Istotne jest zrozumienie problemów dziecka związanych z
obronnością dotykową. Nie należy na siłę namawiać do pewnych czynności czy
zakładania ubrań, wzbudzać to może większą frustrację dziecka.
Mimo że jest duża różnica między
nadwrażliwością, a podwrażliwością, to u niemowlaków i u małych dzieci
likwiduje się ją w ten sam sposób czyli uwrażliwianiem
kończyn górnych i dolnych.
Stworzyłam sobie mój własny zestaw uwrażliwiania i stosuję go z powodzeniem u
moich małych pacjentów. Są to wymieszane różne metody: trochę integracji
sensorycznej, terapii taktylnej, kinezjologii edukacyjnej oraz terapii
zajęciowej. Wiedzę, którą tutaj zmiksowałam zdobyłam na różnych kursach oraz
podczas konsultacji z różnymi fachowcami
od danych metod. Na co dzień w mojej pracy nie lubię żadnych schematów. Uważam,
że do każdego pacjenta powinno podejść się indywidualnie i do niego dobrać
ćwiczenia czy wspomagania. Natomiast w tym przypadku robię wyjątek. Stosuję tylko
jeden schemat, podczas pracy z małymi pacjentami i jest to właśnie
uwrażliwienie.
Pewne
czynności stosujemy w określonej kolejności z odpowiednią ilością powtórzeń.
Uwrażliwianie zaczynamy albo od nóg albo od rąk- nie ma to znaczenia. Jeśli
zaczniesz na przykład od nóg to robisz raz jedną nogę, raz drugą- na zmianę. Po
zakończeniu wszystkich czynności przechodzisz na ręce.
Kolejność
czynności:
1. Szczotkowanie. Szczotkujemy
szczoteczką do mycia rąk i paznokci przeznaczoną dla chirurgów. Jest ona szczególnie
miękka, a na górze ma gąbkę. Jeśli nie masz takiej szczoteczki użyj miękkiej
gąbki. Szczoteczkę przyłóż do nogi z niezbyt
dużym dociskiem. Szczotkuj w kierunku od dołu do góry i od góry do dołu. Musisz
przeszczotkować całą kończynę dolną w tą i z powrotem. Jak skończysz przejdź do
stopy- 5 razy szczotkuj grzbiet stopy od kostki do końca palców, później
szczotkuj podeszwę w kierunku od pięty do palców, też 5 razy. Zrób to samo na
drugiej nodze.
![]() |
Ja czasami używam różnych faktur. |
2. Ugniatanie. Ugniataj
rękoma całą nogę w kierunku: góra- dół i dół- góra. Później zajmujesz się szczegółowo stopą
dziecka. Kciukami głęboko masujesz całą stopę od pięty w kierunku palcy -do
samego końca opuszka palca. Każdy palec osobna musisz przemasować po 5 razy. To
samo robisz na drugą stopę.
3. Dociski dostawowe. Każdy staw
musimy docisnąć po 10 razy w kolejności: staw biodrowy, kolanowy, skokowy.
4. Owinięcie. Możesz
wykorzystać dwie pieluszki, apaszki bądź
bandaże. Owijasz nogi dosyć ciasno od
stopy do samego końca uda. Robisz pokrzywkę. To samo robisz z drugą nogą.
5. Ćwiczenia naprzemienności. Wykonujesz ruchy naprzemienne nogami- zginasz jedną
nogę, a drugą prostujesz. Rób to w tempie- raz jedną nogę raz drugą po 10 razy.
Zgięta noga swój ruch zakończa lekkim dociskiem do biodra.
Po
skończeniu uwrażliwienia nóg przechodzisz do uwrażliwienia rąk. Robisz po kolei
to samo. Szczotkowanie całe ręce oprócz dłoni góra- dół. Później szczotkowanie
grzbietu dłoni od nadgarstka do samego końca palcy- 5 razy. Szczotkowanie
wnętrza dłoni w tym samym kierunku 5 razy. Ugniatanie całą rękę od góry do dołu
i od dołu do góry. Masaż dłoni i każdy palec z osobna. Dociski dostawowe po
kolei: staw barkowy, łokciowy i nadgarstkowy- po 10 razy każdy. Owijanie+
pokrzywka. Ćwiczenia naprzemienności rąk po 10 razy na każdą rękę.
Na sam
koniec zrób ćwiczenia naprzemienności ręka- noga czyli łączysz prawe kolano z
lewą dłonią, na przemian lewe kolano z prawą dłonią- 10x na każdą stronę.
Dlaczego kolejność jest ważna? Ponieważ wpływamy na zmysł dotyku
od powierzchni coraz głębiej. Szczotkujemy skórę stymulując ją. Ugniatamy
mięśnie, które są już głębiej. Robiąc dociski dostawowe dajemy odczucie do
stawów. Natomiast owinięcie ma spowodować bardziej dosadne odczucie swojego
ciała przez dziecko oraz wyraźniejsze
odczucie ruchu, które dają ćwiczenia naprzemienności.
Dlaczego jest taka ilość powtórzeń? Ja tego nie wymyśliłam. Ilość
powtórzeń oraz metodykę wykonania wszystkich czynności określają metody, które
tu wykorzystuję. Jestem im wierna.
Jak często wykonywać uwrażliwianie w ciągu dnia? 3 lub 4 razy
dziennie przez okres przynajmniej 14 do 28 dni. Potem można zrobić przerwę 7-14
dni i wrócić do pełnego zestawu.
Czy wszystko trzeba robić na raz? Nie, nie trzeba. Można podzielić to
na dwa zestawy. Pierwszy to: szczotkowanie, ugniatanie i dociski dostawowe. Drugi
zestaw to owinięcie, pokrzywka i ćwiczenia naprzemienności. Robi się tak wtedy
gdy dziecko nie jest w stanie wytrzymać pełnego zestawu uwrażliwiania na raz.
Całego zestawu uczę rodziców
na wizycie. Ten artykuł ma być ściągą właśnie dla nich. Ważna jest siła docisku
i sposób wykonania, a tego nie jestem w stanie dokładnie opisać.
Katarzyna Bruska- Bartoszek
Pani Kasiu rewelacja!!!!jak zwykle bardzo dobrze się Panią czyta-słucha.
OdpowiedzUsuń